Min skoledag med diabetes / Trygg med diabetes i barnehagen
Hefte
Heftet finnes i to versjoner: for skole og for barnehage. Heftet forklarer hva diabetes type 1 er, og forklarer rutiner for lavt blodsukker/føling, høyt blodsukker, fysisk aktivitet og måltider. Det er også utfyllingsfelt, slik at foresatte kan fylle inn viktig informasjon om barnet.
LAST NED
- Skole, hefte: Min skoledag med diabetes (PDF)
- Barnehage, hefte: Trygg med diabetes i barnehagen (PDF)
- ENGLISH: School, folder: My school day with diabetes (PDF)
- ENGLISH: Kindergarten, folder: Diabetes care at kindergarten (PDF)
Plakat
Plakaten finnes også i to versjoner: én for skole, og én for barnehage. Plakaten gir kort og klar informasjon om barnet som har diabetes, og hva ansatte bør gjøre hvis barnet får føling. Plakaten kan henges på personalrommet eller andre steder der det er aktuelt, etter avtale mellom personale og foresatte.
LAST NED:
- Skole, plakat: Elev med diabetes på skolen (PDF)
- Barnehage, plakat: Barn med diabetes i barnehagen (PDF)
- ENGLISH: School, poster: Pupil with diabetes at school (PDF)
- ENGLISH: Kindergarten, poster: Child with diabetes at kindergarten (PDF)
Tips for samarbeid med skolen
- Det er fint om skolen mottar materiellet før eventuelle planleggingsdager (høst og vår). Da kan lærerne gå igjennom materiellet som en form for opplæring.
- Før dere tar i bruk heftet og plakaten, er det også lurt å ha et møte med skolen, det vil si kontaktlærer og eventuell støtteelærer, sosiallærer eller andre aktuelle ved behov. Dere kan gå gjennom innholdet muntlig, og slik forhindre eventuelle misforståelser.
- I forkant av møtet er det fint at foresatte har sett igjennom heftet og plakaten, og fylt inn utfyllingsboksene. Sidene om forventningsavklaring og samarbeid er det derimot best at dere fyller ut på selve møtet. Møtet kan være med eller uten eleven, alt etter hva barnet, skolen og foresatte ønsker.
Materiellet til skole og barnehage er utviklet gjennom de to prosjektene «Diabetesskolesekken» og «Trygghet for de aller minste», støttet av Stiftelsen DAM.